Warme wafels in een blauwe bus

Marion Boukema begon haar eigen ‘foodtruck'
Na vijftien jaar werken bij de televisie waagde Marion Boukema (53) de sprong in het diepe: ze begon als zelfstandig ondernemer. Met haar knalblauwe Renault Estafette rijdt ze door heel Nederland en verkoopt ze wafels op een stokje. Marion over starten als ondernemer, doorzetten en haar bijzondere bus.
Het vroor -15 en het sneeuwde. Zo begon Marion drie jaar geleden met haar blauwe busje op de Nieuwmarkt in Amsterdam. “Het was ijskoud in het busje en er kwam bijna niemand langs,” vertelt ze. De eerste maanden viel de verkoop van de gloednieuwe zelfstandig onderneemster tegen. “Ik had me ingeschreven voor allerlei dagmarkten, maar daar bleek mijn doelgroep niet te komen,” vertelt ze. “Ik moest een vergunning aanvragen en stageld betalen. In het begin draaide ik zelfs verlies. Later besloot ik het op festivals en hippere markten te proberen en toen werd Waffels op Wielen pas een succesvolle onderneming.”
 

Van tv naar foodtruck

Marion was nooit eerder ondernemer geweest. Ze werkte zeven jaar als gids in het buitenland en later vijftien jaar in de productie bij Nederlandse tv-programma’s. “Tijdens een reorganisatie werd ik op straat gezet. Ik had een vast contract, dus kreeg wel een zak geld mee en een WW-uitkering. Die zak geld raakte snel op, dus ik moest aan de slag.”
 
Ze besloot iets compleet anders te gaan doen: eten verkopen in een busje. Ze begon met een zogenoemde ‘foodtruck’, waarvan je er steeds meer ziet op festivals en op straat.
 

Succes en hard werk

“Ik ben maar gewoon in het diepe gesprongen, maar ik vond het doodeng,” geeft ze toe. “Het duurde ongeveer een half jaar voor ik aan de slag kon. Ik had eerst een andere bus op het oog, maar die kwam niet door de keuring. De blauwe Renault Estafette die uiteindelijk Waffels op Wielen werd, moest eerst helemaal omgebouwd worden. En toen ik eenmaal begonnen was, liep het niet meteen. Dan moet je echt durven volhouden. Gelukkig had ik financiële hulp van een stille vennoot.”
 

Keuzes maken

De keuze voor een product was niet makkelijk. “Ik barstte van de ideeën maar vond dat ik het toch moest beperken tot één ding. Anders is het niet te doen in je eentje,” vertelt ze. Ze koos uiteindelijk voor wafels op een stokje: een concept uit Azië dat ze tegenkwam in België. Omdat het product in Nederland nog onbekend was, besloot ze er haar businessmodel van te maken.
 

Hard werken

Marion vertelt dat het harde werken nu zijn vruchten begint af te werpen. Ze kon haar vennoot volledig uitkopen en wordt regelmatig ingehuurd om op feesten of evenementen te staan. “Ondernemen is heel hard werken,” zegt ze. “Ik sta ieder weekend op markten en festivals en dan maak ik ook dagen van zestien uur. De rest van de week werk ik hard aan acquisitie, administratie, voorbereiding van het beslag en het onderhoud van het busje.”
 

Bijzondere bus

Het Waffels op Wielen-busje is een bijzonder exemplaar. Hij komt uit 1970, is felblauw en werd helemaal omgebouwd van camper tot verkoopbusje. “Hij is van heel lieve, oude meneer geweest die er samen met zijn vrouw mee op vakantie ging. Maar toen zijn vrouw overleed had hij daar geen zin meer in. Via een vriend die handelt in oldtimers kwam ik het busje op het spoor. Ik kocht het en liet het helemaal verbouwen. Ik heb contact gehouden met de oude meneer en hij was blij dat zijn bus zo goed terecht is gekomen.”
 
Marion vind het heel belangrijk dat mensen blij worden van haar werk. “Ik kom ook regelmatig bij gehandicapten langs met het busje,” vertelt ze. “Daar verdien ik dan minder op, maar het is heel erg leuk om te doen. Is het voor een goed doel, dan vraag je gewoon een heel andere prijs.”
 

Toekomst

Plezier in haar werk, dat vindt ze het allerbelangrijkste. “Het is hard werken en volhouden als zzp’er,” vertelt ze. “Maar je krijgt er veel vrijheid voor terug. Jij bepaalt zelf helemaal hoe je de dingen aanpakt.”
 
Daarom hoopt ze dat ze over een paar jaar nog steeds zelfstandige is, ondanks dat ze weleens iemand inhuurt om te helpen. Ze zoekt continu manieren om haar Waffels te vernieuwen. “Ik zoek nieuwe plekken om te staan en sinds kort verkoop ik ook stroopwafels,” vertelt ze. “Mijn vriend zei al jaren dat ik dat moest doen. Het was wel een investering, want er moest een nieuwe machine bij komen. Maar nu de stroopwafels er eenmaal zijn, vliegen ze als warme broodjes over de toonbank.”

Lees ook…

Hoe begin je je eigen foodtruck?

Foodtrucks zijn rijdende horecagelegenheden die je steeds vaker ziet op straat en op festivals. Voor culinaire zzp’ers lijkt zo’n rijdend restaurant een laagdrempelige manier om een eigen horecagelegenheid te openen. Is het wel zo makkelijk als het lijkt? Een checklist voor wie zijn eigen foodtruck wil beginnen.

Acquisitietips voor 2016

Het is jaar is alweer zo goed als voorbij. En ik hoor de potentieel goede voornemens van links en rechts alweer binnendruppelen. Binnen een maand worden de meeste van deze voornemens alweer gedachteloos naar links geschoven, om het over een jaar nog eens te proberen. Ook veel ondernemers doen dit helaas. Daarom van mij, voor jou, een blog met simpele en vooral leuke acquisitietips om volgend jaar jouw klantenbestand te vergroten.

Hoe maak ik een succes van mijn foodtruck?

Het aantal foodtrucks groeit hard, maar slechts tien procent van de ondernemers kan leven van zijn restaurant op wielen. Eerder schreven we hoe je je eigen foodtruck kunt beginnen, maar hoe maak je van jouw rijdend restaurant een succesvolle onderneming? 7 tips.
Voor jezelf beginnen gaat niet vanzelf. Er zijn verschillende dingen waar je rekening mee moet houden en die je moet regelen. In deze checklist vind je alle zaken waar je als startende ondernemer aan moet denken.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer