Waar moet een goede elevator pitch aan voldoen?

9 tips van expert Edo van Santen
Wanneer je een eigen onderneming hebt, wil je de wereld laten weten wat je doet. Helaas heeft vrijwel niemand tijd om naar een relaas van 10 minuten te luisteren, waarin jij in geuren en kleuren uit de doeken doet wat jouw bedrijf inhoudt. Oefen daarom op een verhaal waar je slechts een paar zinnen voor nodig hebt; een elevator pitch. Volgens Elevator Pitch Coach Edo van Santen moet een goede elevator pitch aan deze negen kenmerken voldoen.

 

1. Trots zijn op jouw product

Edo: “Als zzp’er moet je trots zijn op jezelf en je product. Die trots moet je uitstralen in je pitch. Doe je dit niet, dan kun je nog zo’n mooi product hebben, maar zal niemand met je in zee gaan. Als je niet trots bent op jezelf en je onderneming dan heb je waarschijnlijk het verkeerde beroep gekozen.”
 

2. Emotie leggen in jouw pitch

“Je moet de emotie van de luisteraar weten te raken met jouw pitch. Je moet een gunfactor creëren. Anders gaat de luisteraar nooit doen wat jij wilt en nooit onthouden wat jij doet. Door passie, enthousiasme en authenticiteit in je pitch te leggen, kun je emoties bij jouw luisteraar losmaken. Dit houdt nauw verband met het uitstralen van trots. Emotie overbrengen en trots uitstralen kan niet door middel van trucjes. Het gaat dieper dan dat. Iedereen kan leren trots en emotie over te brengen, als je het maar echt voelt.”
 

3. Jezelf durven te laten zien

“Als je jouw trots en emoties niet durft te laten zien in je pitch, dan wordt het heel moeilijk om een succesvolle ondernemer te worden. Je ziet vaak mensen een pitch houden die nerveus zijn en daardoor iets anders uitstralen dan ze zouden willen. Dan kun je je afvragen wat voor effect zo’n pitch heeft. Waarschijnlijk juist een averechts effect.”
 

4. Bepalen wat de kijker onthoudt

“Je moet je pitch zo opstellen dat jij bepaalt wat de kijker onthoudt. De makkelijkste manier van zakendoen, is ervoor zorgen dat anderen je verhaal begrijpen en onthouden. Want zij kunnen jouw verhaal dan doorvertellen en jouw business verkopen. Om een ander jouw pitch te laten onthouden, moet je ervoor zorgen dat het geen verkooppraatje is. Iedereen heeft een bloedhekel aan verkopers. Je moet ervoor zorgen dat je in de pitch een oplossing biedt voor het probleem van jouw klant. Als je dat niet kunt benoemen, wordt het voor de ander lastig jouw verhaal te onthouden.”
 

5. Verschillende mensen, verschillende pitches

“Je pitch is altijd afgestemd op een bepaalde doelgroep. Een pitch voor een leverancier is anders dan een pitch voor een klant.”
 

6. Een paar zinnen moeten genoeg zijn

“Je moet iets doen of verkopen dat je in een paar zinnen kunt uitleggen. Kun je dat niet, dan moet je vraagtekens zetten bij de levensvatbaarheid van jouw bedrijf. Niemand heeft tijd en zin om naar een verhaal van vijf of tien minuten te luisteren.”
 

7. Bepaal de lengte aan de hand van jouw doel

“Een klassieke elevator pitch, die gehouden wordt tijdens een wedstrijd om financiering te krijgen, duurt meestal 1,5 tot 2 minuten. Maar in het dagelijks leven heb je wel tien keer per dag een elevator pitch nodig. Op een netwerkborrel moet je bijvoorbeeld wel binnen 20 seconden uit kunnen leggen wat je doet. Dan geeft degene tegenover jou je geen 2 minuten tijd. Als je na zo’n 20 seconden niet to the point bent gekomen, haken mensen af.”
 

8. Giet je pitch niet in beton

“Als je je pitch eenmaal gemaakt hebt, betekent dat niet dat je deze in beton moet gieten. Je moet hem aanpassen op de vraag die er op dat moment vanuit de markt is.”
 

9. Neem de tijd om een pitch op te stellen

“Ook als je een makkelijke spreker bent, moet je de tijd nemen je elevator pitch voor te bereiden. Veel mensen beginnen te vertellen wat en hoe ze iets doen, maar vergeten te vertellen waarom ze dat doen. Je luisteraar wil het ‘wat’ en ‘hoe’ pas weten als je ze het ‘waarom’ hebt verteld. De inhoud van een pitch bedenk je in een ochtendje, maar voor de presentatie heb je langer nodig. Als je een goede workshop volgt, kun je dit in een dag leren.”
 
Benieuwd naar een voorbeeld van een goede pitch? Deze voldoet volgens Edo aan alle eisen:
 

 
Meer weten over Pitcholoog Edo? Bekijk hier zijn profiel.

Lees ook…

Wat is mijn doelgroep?

Aan wie wil je jouw product of dienst verkopen? Om potentiële klanten en opdrachtgevers te bereiken, moet je eerst weten wie zij zijn. Daarom is het belangrijk om je doelgroep zo specifiek mogelijk te bepalen. Maar hoe doe je dat?

Wat maakt jou uniek?

Iedere ondernemer weet het. Om jouw dienst of product te kunnen verkopen heb je een USP, oftewel Unique Selling Point nodig. Dat is de reden dat jouw product zo goed verkoopt. Vanuit de klant gezien is het een UBP, Unique Buying Point. De reden dat jouw klant jouw dienst/product afneemt en niet die van de concurrent.

Binnen een jaar van idee naar verkopend product

Als je een goed idee hebt, moet je het uitvoeren. Anne-Floor Sinnige bewijst dat je met die gedachte een heel eind kunt komen. Afgelopen oud en nieuw besloot ze een bedrijf in geurkaarsen te starten en nu, slechts negen maanden later, gaan haar geurkaarsen al over de toonbank. Dit deed ze allemaal alleen.
Een bedrijf starten begint met een goed bedrijfsplan. Gebruik dit invulmodel met de belangrijkste zaken. Zo maak je jouw plannen haalbaar!
Word voor slechts €12,50 per maand lid van ZZP Servicedesk! Stel al jouw vragen aan onze adviseurs en profiteer van nog meer voordelen!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer