5 tips voor marketing zonder budget

Blog van Nanette van Wezel | Wezenlijk Veranderen
Geef jij veel geld uit aan adverteren en kost het je veel energie en tijd om ‘in the picture’ te komen? Ben je op zoek naar andere goedkopere middelen en opties om echt effect te zien van jouw marketingactiviteiten? En ben je benieuwd naar andere wegen? Ik heb een aantal tips voor je.
Om te beginnen vraag ik je om antwoord te geven op de onderstaande vragen:
  • Lever jij onderscheidende klantwaarde?
  • Overtref jij de verwachtingen van jouw klanten?
  • Maak jij al gebruik van ambassadeurs?
  • Zorg jij voor een onuitwisbare indruk bij de kennismaking?
  • In hoeverre zorg jij ervoor dat potentiële klanten ervaring met jou opdoen?
 
Ik ben groot fan van Jos Burgers. Hij heeft veel boeken op zijn naam staan en is een gepassioneerd spreker. Hij kan schrijven en vertellen als de beste en hij zorgt ervoor dat lastige theorie om wordt gezet in jip-en-janneketaal.
Ondernemers zijn geneigd veel geld te investeren in betaalde advertenties, folders, dagbladen en banners op websites. Logisch, en het werkt soms, maar ik denk ook echt dat er makkelijkere en meer betaalbare methodes zijn.
Deze methode zet Jos prachtig uiteen in zijn boek No Budget Marketing. Hij geeft hierin aan dat je aan een vijftal basisvoorwaarden moet voldoen om een no budget marketingstrategie te laten slagen.
 

1. Lever onderscheidende klantwaarde

De eerste pijler van No Budget Marketing is een klant meer waarde weten te bieden dan je concurrenten, of evenveel waarde tegen een duidelijk lagere prijs. Klanten vragen zich namelijk maar twee dingen af: bij welke aanbieder vind ik de hoogst mogelijke waarde voor mijzelf? Hoeveel waarde levert deze dienst of dit product mij op, vergeleken met het aanbod van al die andere leveranciers? Wie hierop de beste antwoorden biedt, wint. Denk dus vanuit de klant en leef je in in zijn referentiekader.
 

2. Overtref de verwachtingen van klanten

Hoe doe je dat? Door klanten echt te helpen, bijvoorbeeld door ze te sturen naar je concurrent als jij niet aan hun verwachtingen kunt voldoen. Verras je klant met oprechte aandacht, stuur een kaartje, stuur een cadeaubon, bel eens om te vragen hoe het gaat.
Beloon en waardeer je klanten. Hoe irritant is het niet dat telefonie- en internetaanbieders in Nederland alleen maar aanbiedingen hebben voor nieuwe klanten en nauwelijks aandacht schenken aan jou als trouwe klant? Zo wil jij toch niet omgaan met jouw klanten?
 

3. Investeer in ambassadeurs

Ambassadeurs zijn verkopers die niet om salaris vragen, maar jou de hemel in prijzen omdat ze zelf heel erg tevreden zijn met jou diensten en producten. Dit zijn de klanten die je minimaal een 8 of hoger hebben gegeven in evaluaties of klanttevredenheidsonderzoeken.
Beloon ambassadeurs voor de ongevraagde reclame die ze voor je maken. Zorg dat je ze op de hoogte houdt van de klanten die ze je hebben gebracht en geef ze de aandacht die ze verdienen.
 

4. Maak de eerste kennismaking onvergetelijk

Je hebt immers maar een keer de kans om een goede eerste indruk te maken. Stel jezelf eens wat kritische vragen: Hoe snel worden mijn aanstaande klanten telefonisch te woord gestaan? Hoe worden ze dan te woord gestaan? Hoe komen mensen bij mij binnen? Hoe welkom voelen ze zich? In hoeverre is de receptie van mijn bedrijf het visitekaartje dat het zou moeten zijn? Binnen hoeveel uur neem ik contact op met prospects die schriftelijk, telefonisch of per fax bij mij aankloppen?
 

5. Laat potentiële klanten ervaring met je opdoen

Geef iets weg, laat klanten je producten en/of diensten uitproberen. Geef een gratis uitprobeeravond of geef een gratis workshop. Laat zien wie je bent, wie je bedrijf is, wat je in huis hebt en laat zo je potentiële klanten beslissingen nemen op basis van hun eigen gevoel. Dit is immers de beslissende factor in het geheel. Mooie praatjes, advertenties en billboards zijn prachtig, maar uiteindelijk beslissen prospects op basis van gevoel en emotie.
 
En hoe kun jij dit aan gaan pakken?

Lees ook…

Wat kan ik met content marketing?

Content marketing klinkt misschien als een term die alleen voor grotere bedrijven van belang is. Maar juist als zzp’er kun je veel bereiken door op een slimme manier jouw kennis te delen met je klanten. “Het geeft je de mogelijkheid te laten zien dat je een expert bent binnen jouw vakgebied”, aldus Niels Vonk, Managing Director Content bij Entopic.

Zo kom je bij de klant van jouw dromen aan tafel

Met regelmaat geef ik trainingen, workshops en lezingen over succesvolle acquisitie. Eigenlijk wordt er elke keer dezelfde vraag gesteld. Hoe kun je nou bij die klant van jouw dromen aan tafel komen? Een terechte vraag en een vraag die ik in dit blog voor je hoop te beantwoorden.

Van opdrachtgever naar ambassadeur

Er zijn een aantal zaken die ik met regelmaat roep. Zoals dat je een goede band met jouw klanten moet onderhouden. Zorg dat ze tevreden zijn en zorg voor een gezonde zakelijke relatie met wederzijds begrip voor elkaars leven. Geef zonder er direct iets voor terug te verwachten, deel jouw kennis zonder die altijd maar in rekening te brengen en sta altijd voor jouw klanten klaar, zolang hun wensen en eisen binnen het redelijke blijven. Op die manier krijg je een bedrijf waarbij je ook als zzp’er er even tussenuit kan.
Wil jij je kennis met anderen delen, je collega-zelfstandigen op weg helpen én jezelf profileren? Word een van onze bloggers!

ZZP Servicedesk © 2014-2018. ZZP Servicedesk is onderdeel van Dutch Network Group . Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden