Werkverslaafd, deel 2

Blog van Helma Lensen - Aertssen | Goacid
De vaste lezers weten dit en ik maak er zelf ook geen geheim van: mijn naam is Helma en ik ben werkverslaafd. Nu heb ik daar al regelmatig over geblogd, maar ik heb nog nooit een praatgroepje voor kunnen vinden. Ik herkende het probleem, ik erkende het probleem, maar ik loste het niet op. Tot enkele maanden geleden.
Zelfs ik vond dat het de spuigaten begon uit te lopen. Niet alleen mijn familie en vrienden hadden commentaar op de hoeveelheid werk die ik verzet en de tijd die ik daaraan besteed, maar ook klanten en wildvreemden. Toen ben ik samen gaan werken met een coach.
 

Kleine details

Als zelfstandig ondernemer werk je veel, heel veel. Of je nu een zzp- of een mkb-ondernemer bent, met of zonder personeel. En omdat veel ondernemers van hun hobby hun beroep hebben gemaakt, lopen ze het risico dat ze zich een beetje laten meeslepen. Ik in ieder geval wel. Ik kon me uren bezighouden met kleine details. Ik nam de ene na de andere klant aan omdat ik gewoon geen grenzen kende. Ik vind mijn werk zo leuk dat ik het tijdens vakantie helemaal niet vervelend vind om mijn e-mail te lezen, telefoon te beantwoorden en eigenlijk gewoon door te werken.
 

Irrationele uitbarstingen

Maar nu begint het allemaal steeds meer in balans te komen. Ik ben enkele maanden geleden in aanraking gekomen met Bas Aschman. Ik heb hem uitgelegd wat mijn ‘probleem’ was en dat dit niet zo gemakkelijk op te lossen valt. Als iemand namelijk tegen mij zegt dat ik iets niet mag, vooral wanneer het met mijn bedrijf te maken heeft, word ik best onaangenaam. Ik heb hem zelfs gewaarschuwd voor de ongefundeerde, emotionele en irrationele uitbarstingen waar ik toe in staat ben. Hij was niet onder de indruk, and so it began.
 

Paniekaanval

De eerste opdracht was het laten wegstrepen van dagen waarop ik niet mag werken van de Grote Meneer. Het zweet stond in mijn handen, ik kreeg een full blown paniekaanval, maar heb keurig doorgezet. Doordat ik het al direct naar de Grote Meneer had gecommuniceerd kon ik er die avond ook niet meer onderuit. Het is de enige avond geweest dat ik woest contact gezocht heb met Bas. Omdat het al zo laat was deed ik dat via sms. Ik kan je vertellen, de gemiddelde woede aanval is niet over te brengen via sms. Een berichtje met de tekst dat je woest bent is niet heel indrukwekkend. De Grote Meneer vond Bas direct al een genie. Een vrouw boos laten zijn via sms…
 

Spelen

Vanaf dat moment gaat het beter. De contacten met Bas helpen me een vorm van bewustwording te creëren. De kritische vragen en opmerkingen zorgen ervoor dat ik op een andere manier naar de situatie ga kijken. Ik werk nog steeds veel, maar ik heb nu wel de rust om een dag in de week écht vrij te zijn. Geen telefoon, geen e-mail, zelfs mijn laptop blijft op kantoor staan. Ik kan heerlijk spelen met de Kleine Meneer, zonder steeds aan mijn klanten en werk te denken.
 
Mijn naam is Helma, ik ben werkverslaafd. Ik ben op de goede weg naar herstel en ik werk er dagelijks aan. 

Lees ook…

Zet ik het vogelhuisje voor mijn klanten in elkaar?

Het paasweekend is voorbij. Voor ons was het een weekend vol leuke activiteiten. Er wordt bij ons in de omgeving een heleboel georganiseerd. Op maandag zijn we bij ‘De Kemphaan’ geweest. Daar was een ‘doe-dag’ en dat leek ons helemaal leuk voor de Kleine Meneer. Ik heb me daar toch een eyeopener gehad! Mijn bedrijfsvoering zal nooit meer hetzelfde zijn.

Vastigheid vs flexibiliteit

Jouw eigen uren bepalen, geen ‘baas’ om voor te werken, doen wat je leuk vindt en wanneer je het leuk vindt, zelf jouw tarieven bepalen: voor jezelf werken lijkt in het begin net vakantie. Vakantie waar je voor betaald krijgt.

Wat heb je als zzp'er aan een strategiedag?

Als ondernemer ben jij druk bezig met jouw bedrijf. Je voert opdrachten uit voor klanten, je zoekt nieuwe klanten, je bent bezig met de backofficewerkzaamheden en je online zichtbaarheid. Maar sta jij wel eens stil bij waar je heen gaat? Neem jij een moment om in kaart te brengen waar je nu bent en of je nog op het goede pad bent?
Wil jij je kennis met anderen delen, je collega-zelfstandigen op weg helpen én jezelf profileren? Word een van onze bloggers!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer