Tips voor een goede pitch

Zo zorg je dat jouw verhaal gehoord wordt
Je kunt maar één keer je verhaal vertellen aan potentiële opdrachtgevers, klanten of interessante mensen uit je netwerk. Dan kan het maar beter een goed verhaal zijn. Hoe vertel je kort en krachtig jouw verhaal?

 

Pitchen

Elke dag ben je jezelf of je bedrijf bewust en onbewust aan het verkopen. Voor elke situatie is weer een andere pitch nodig. Er zijn drie essentiële stappen die je moet doorlopen om een krachtige pitch te schrijven.

  • Bepaal je doel. Wat wil je bereiken met deze pitch? Wat wil je hebben nadat je pitch is afgelopen?
  • Kijk naar je doelgroep. Waar heeft de doelgroep interesse in, wat weten zij al, welke tone of voice neem je aan? Welke band heb je met je publiek en welke vooroordelen kunnen zij hebben over jou en/of jouw bedrijf?
  • Maak je verhaal. Leer deze van a tot z uit je hoofd maar houd ruimte voor improvisatie. Houd je zinnen kort. Bedenk een goede uitsmijter zodat je je verhaal altijd krachtig afsluit.

 

3 tips van pitch- en presentatiecoach Roeselien Wekker van Pitch You!  

 

 

1. Jij bent de belangrijkste factor binnen jouw pitch

Roeselien: “Jouw dienst of product is niet het belangrijkste tijdens een pitch. Het belangrijkste ben jij. Hoe je jezelf presenteert, bepaalt hoe je op anderen overkomt. Sta achter je woorden en breng jouw boodschap overtuigend over. Dat bepaalt 70 procent van jouw succes.
Het valt mij op dat veel zelfstandigen zó gepassioneerd zijn over hun bedrijf dat ze denken: ‘mijn product of dienst spreekt voor zich’. Maar dat is niet zo. De manier waarop jij praat en jouw hele verschijning bepalen of je de aandacht van jouw luisteraar te pakken kunt krijgen.”
 

2. Wat heeft de luisteraar aan jouw verhaal?

“Je moet er vanuit gaan dat jouw luisteraar een heel korte spanningsboog heeft. Als je binnen 30 seconden niet to the point komt, haakt hij af. Daarom moet je in je pitch de nadruk leggen op de luisteraar. Hij gaat zich afvragen: ‘Wat heb ik of een bekende van mij aan dit verhaal?’ Verwerk het antwoord op die vraag in de eerste 30 seconden van je pitch. In die halve minuut moet je ervoor zorgen dat het je gegund wordt om je verhaal te mogen doen.
Om dit op een goede manier te doen moet je zorgen dat je een basispitch hebt die je kunt aanpassen aan je doelgroep. Iedere situatie waarin je pitcht vraagt om een andere aanpak. ”
 

3. Zorg dat mensen in actie willen komen

“Pitch niet om te verkopen, pitch om mensen in actie te laten komen. Als je jouw verhaal doet met als doel iets te verkopen, ben je een station te ver. Je wilt zorgen dat degene tegenover je luistert en iets gaat doen met jouw informatie. Dat kan bijvoorbeeld het doorvertellen van jouw verhaal zijn, maar het kan ook zijn dat je wilt dat je pitch leidt tot een vervolgafspraak. Zorg dat je jouw luisteraar raakt.”

Lees ook…

Waar moet een goede elevator pitch aan voldoen?

Wanneer je een eigen onderneming hebt, wil je de wereld laten weten wat je doet. Helaas heeft vrijwel niemand tijd om naar een relaas van 10 minuten te luisteren, waarin jij in geuren en kleuren uit de doeken doet wat jouw bedrijf inhoudt. Oefen daarom op een verhaal waar je slechts een paar zinnen voor nodig hebt; een elevator pitch. Volgens Elevator Pitch Coach Edo van Santen moet een goede elevator pitch aan deze negen kenmerken voldoen.

Wat is mijn doelgroep?

Aan wie wil je jouw product of dienst verkopen? Om potentiële klanten en opdrachtgevers te bereiken, moet je eerst weten wie zij zijn. Daarom is het belangrijk om je doelgroep zo specifiek mogelijk te bepalen. Maar hoe doe je dat?

Hoe vind je jezelf opnieuw uit?

Als je het roer om wilt gooien en voor jezelf wilt beginnen, hoe doe je dat dan? Na 20 jaar als theater- en televisieartieste te hebben gewerkt, wist Roeselien Wekker dat er iets moest veranderen in haar leven. Inmiddels runt ze als zelfstandig pitch- en presentatiecoach haar bedrijf Pitch You.
Als ZZP'er ben je vrij maar niet alleen. Wil je eenvoudig in contact komen met collega-zzp'ers en mogelijke opdrachtgevers? Maak en publiceer je gratis MijnZZP-profiel!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer