Mijn geheim voor de Pitch der Pitchen

Blog van Nanette van Wezel | Wezenlijk veranderen
Misschien herken je dit wel: je staat op een verjaardag of een netwerkborrel en mensen vragen wat je doet. Je houdt eigenlijk al jaren hetzelfde praatje en je legt vooral uit wat je doet en hoe je dit doet. Je gesprekspartner knikt.
Dat je dit doet is prima, maar ik denk dat alles altijd beter kan, ook je eigen pitch. Ik ben ervan overtuigd dat je de Pitch der Pitchen hebt als je erin kunt verwoorden waarom je doet wat je doet en wat jouw passie is.
 
Hieronder heb ik  een verzameling van informatie over de elevator pitch. Ontzettend waardevol en boeiend.
 

De elevator pitch

  • De elevator pitch is een uitgebalanceerde, duidelijke en geoefende beschrijving van je bedrijf of bedrijfsactiviteiten
  • Deze omschrijving dient zo compact en helder te zijn dat zelfs een 14-jarige precies begrijpt wat je bedoelt
  • Daarnaast vertel je wat je doet en voor wie. Het beschrijft hoe je (meer)waarde, voordeel en kwaliteit aan je klanten levert
 

De beste elevator pitch:  

  • Heeft een prikkelende opening
  • Duurt maximaal 30 seconden
  • Wordt met passie gebracht
  • Eindigt met een vraag of, nog beter, nodigt de ander uit om vragen te stellen
 

Elevator pitch = oefenen

  • Oefenen hem wel honderd keer
  • Schrijf eens een script uit
  • Lekker lopende volzin? Voor de spiegel oefenen!
  • Kijk een ander (r)echt in de ogen aan
  • Breng je boodschap onweerstaanbaar over
  • 30 seconden = circa 60 woorden
 

Vraag jezelf af

  • Welke behoefte lost je product/dienst op?
  • Welke voordelen hebben klanten al ervaren?
  • Welke unieke waarde hebben mijn bedrijf en ikzelf?
  • Spreek ik wel in plaatjes?
 
Klanten kopen dus eigenlijk:
  • Geen jurk, maar bewondering
  • Geen shampoo, maar gezonde, glanzende haren
  • Geen bingokaart , maar gezelligheid
  • Geen roeimachine, maar een strakke buik
  • Geen tijdschrift , maar ontspanning
 
Als je echt een Pitch der Pitchen wilt, moet je deze punten aanscherpen en hem helemaal van jou maken. Mijn tips zijn dan ook:
  • Maak de pitch van jou
  • Vertel wie je bent en wat je missie is
  • Blijf bij jezelf
  • Straal passie, plezier en vertrouwen uit en maak van jouw pitch de Pitch der Pitchen!
Veel plezier en succes bij het maken van jouw Pitch der Pitchen!

Lees ook…

Waar moet een goede elevator pitch aan voldoen?

Wanneer je een eigen onderneming hebt, wil je de wereld laten weten wat je doet. Helaas heeft vrijwel niemand tijd om naar een relaas van 10 minuten te luisteren, waarin jij in geuren en kleuren uit de doeken doet wat jouw bedrijf inhoudt. Oefen daarom op een verhaal waar je slechts een paar zinnen voor nodig hebt; een elevator pitch. Volgens Elevator Pitch Coach Edo van Santen moet een goede elevator pitch aan deze negen kenmerken voldoen.

Tips voor een goede pitch

Je kunt maar één keer je verhaal vertellen aan potentiële opdrachtgevers, klanten of interessante mensen uit je netwerk. Dan kan het maar beter een goed verhaal zijn. Hoe vertel je kort en krachtig jouw verhaal?

Hoe vind je jezelf opnieuw uit?

Als je het roer om wilt gooien en voor jezelf wilt beginnen, hoe doe je dat dan? Na 20 jaar als theater- en televisieartieste te hebben gewerkt, wist Roeselien Wekker dat er iets moest veranderen in haar leven. Inmiddels runt ze als zelfstandig pitch- en presentatiecoach haar bedrijf Pitch You.
Wil jij je kennis met anderen delen, je collega-zelfstandigen op weg helpen én jezelf profileren? Word een van onze bloggers!

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2019. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer