Klanten overtuigen via e-mail: 10 do’s en don’ts

Maak jouw e-mails kwalitatief beter
Hoe schrijf jij een overtuigende mail naar jouw (potentiële) klant? Wij vroegen het aan marketingspeciallist Jennifer Delano en Slimmer Werken-expert Karen Visser. In dit artikel lees je hun belangrijkste do’s en don’ts.
De lat voor een kwalitatief goede e-mail ligt hoog! Hoe schrijf je zo’n overtuigende e-mail naar een (potentiële) klant?
Let wel op! Mails die niet bedoeld zijn om te overtuigen, maar om te informeren of herinneren zijn op bepaalde vlakken anders opgebouwd.
 

Do’s

 
1: Maak in de titel duidelijk waarom de mail belangrijk is voor de klant en zorg voor een prikkelende titel. Klanten openen alleen hun mail als ze daar zelf ook iets aan hebben.
2: Schrijf een korte inleiding: Wat wil je onder de aandacht brengen? Beperk het deel wat over jezelf gaat. Niemand heeft zin in een uitgebreid levensverhaal.
3: De aanhef van je mail is belangrijk. Begin met: Beste meneer/mevrouw en dan de voornaam. Als je de naam van de degene waarnaar je mailt niet weet, laat dan de aanhef weg en begin meteen met de tekst. ‘Beste lezer’ klinkt namelijk nog onpersoonlijker.
4: Zorg ervoor dat de inhoud van jouw e-mail overtuigend is. Hanteer hiervoor het AIDA-model (Attention, Interest, Desire en Action). Het AIDA-model is een marketingmodel, dat vier essentiële stappen van marketingcommunicatie beschrijft.
 
Attention: Prikkel de lezer door middel van de titel van jouw mail. Bijvoorbeeld: 'Hou jij ook zo van chocola?'
Interest: Wek de interesse van de lezer. Vertel een opmerkelijk feitje. Bijvoorbeeld: 'Vroeger had ik geen zin om iets te doen. Ik was veel te dik en kon niet meer van de bank af komen. Ik heb een coach gevonden en ben vervolgens 50 kilo afgevallen!'
Desire: Zorg ervoor dat de lezer ook wil wat jij hebt bereikt. Bijvoorbeeld: 'Ik zit nu heel lekker in mijn vel en durf alles aan. Ik ben coach geworden en kan jou helpen om het lichaam te krijgen waarvan je altijd hebt gedroomd.'
Action: Zorg ervoor dat de lezers over gaan tot actie. Voeg een link toe waar lezers op kunnen klikken. Bijvoorbeeld: 'Als je HIEROP klinkt kun je mij bereiken. Ik ben elke dag bereikbaar en sta voor jou klaar.' Test wel even of deze link het doet.
 
5: Zorg dat de klant jouw e-mail ook scannend begrijpt. De meeste mensen lezen een mail niet uitgebreid, maar scannen de tekst. Maak de eerste regel van de alinea vet en werk met tussenkopjes. Zo creëer je overzicht in een e-mail.
6: Sluit je e-mail af met een korte samenvatting van je hele tekst. Wat was de strekking? Dit moet je in maximaal twee zinnen kunnen vertellen.
7: Kies voor een voorspelbare vormgeving en wissel niet steeds van opzet. Werk overzichtelijk.
8: Werk met signaalwoorden, zoals: ten eerste, ten tweede, etc. 
9: Gebruik een toon die bij jouw doelgroep past. In de meeste gevallen is popiejopie-taalgebruik een doodzonde.
10: Voeg een nieuwsbrief bij je e-mail toe, waarin je de laatste ontwikkelingen binnen jouw bedrijf uitlicht. Stuur deze brief niet te vaak naar jouw bestaande klanten. Een à twee keer per maand is meer dan genoeg.
 

Don’ts

 
1: Schrijf niet met een krullende of sierlijke lettertypen. Kies een zakelijk lettertype. Bijvoorbeeld Times New Roman of Calibri.
2: Voeg geen bewegende plaatjes toe. Dat is niet professioneel.
3: Gebruik geen kleuren in je mail. Het ziet er kinderlijk uit. Je wordt niet serieus genomen als je iedere zin met een andere kleur begint.
4: Als je een nieuwsbrief wilt versturen, noem deze dan nooit nieuwsbrief. Niemand wil een nieuwsbrief lezen. Noem het anders bijvoorbeeld: Nieuwsflits.
5: Druk nooit op de knop ‘Forward.’ Het ziet er heel onprofessioneel en onpersoonlijk uit als er staat: ‘Forward’ en dan je bericht. Kopieer de contacten en zet deze in 'To: ..
6: Zet de inhoud van je mail of nieuwsbrief nooit in een PDF of Word-bestand. Niemand wil een PDF of Word-bestand openen.
7: Schrijf zonder spelfouten. Dit is heel belangrijk. Door slecht taalgebruik nemen mensen jou niet serieus.
8: Stuur geen e-mail naar mensen die je niet persoonlijk kent, zonder uit te leggen hoe je bij hun naam bent gekomen. Is het bijvoorbeeld een LinkedIn-connectie, maar heb je elkaar nog nooit gesproken? Vermeld dit dan. 
9: Zet geen e-mailadressen in de cc, dan kan iedereen zien naar wie jij gemaild hebt. Zo raak je jouw klanten misschien wel kwijt aan de concurrent. Zet ze liever in bcc.
10: Mail geen honderd mensen tegelijk, maar gebruik daarvoor een mailsysteem als MailChimp. Dit programma zorgt ervoor dat jouw maillijst in delen wordt verstuurd.
 

Lees ook…

10 tips voor overzichtelijk e-mailverkeer

Gefeliciteerd! Je mooie site trekt veel bezoekers en die willen graag meer informatie, een offerte, een compliment geven of anderszins hun zegje doen. Zo houd je die berichtenstroom overzichtelijk en onder controle.

Hoe voorkom ik blunders per e-mail?

Als zelfstandig ondernemer zit er meestal niet iemand naast je die je e-mails kan checken voor je ze verstuurd. Daarom hebben wij de tien meest gemaakte blunders voor je op een rijtje gezet en vertellen we je hoe je ze kunt voorkomen.

Getest door de redactie: SaneBox e-mail management app

Er zijn veel dingen die het leven van een zzp’er makkelijker kunnen maken. Soms zie je door het grote aanbod door de bomen het bos niet meer. Daarom test de redactie van ZZPServicedesk.nl iedere maandag iets voor jou. Deze week hebben we gekozen voor de app SaneBox.
VrijeStijl magazine staat vol met inspirerende en entertainende verhalen voor zelfstandig ondernemers.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer