De regels als je een eigen cateringbedrijf wilt opstarten

Dit moet je weten voor je begint
Droom jij ervan als cateraar je kook- en bakkunsten te delen met de rest van Nederland? Dat kan natuurlijk. Maar aan het starten van een eigen bedrijf in de catering zijn regels verbonden.

Als je jouw gerechten wilt verkopen, in een eigen winkel of een eigen webshop, moet je je aan een aantal regels houden:

1. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel (KvK)
Als je je bedrijf wilt inschrijven, moet je eerst je gegevens invullen op een digitaal formulier. Hier vind je dat formulier. Daarna moet je naar één van de kantoren van de Kvk die je verdere inschrijving regelt. Dit kost 50 euro.  
 
2. Open een zakelijke rekening
Het is niet verplicht om een zakelijke rekening te openen, maar het is wel handig. De KvK raadt dit ook sterk aan. Als je een zakelijke rekening opent, heb je namelijk een beter financieel overzicht.
 

Wil je ook personeel in dienst nemen? Lees het artikel in VrijeStijl Magazine!

 
3. Registreer je bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)
Stap 1: Voordat je je kunt registeren heb je vanaf 1 januari 2015 een eHerkenning nodig. Dit is een middel waarmee je je digitaal kunt identificeren wanneer je online zaken doet met de overheid. Je hebt eHerkenning steeds vaker nodig om bij de rijksoverheid, gemeente of provincie in te loggen. Het aanschaffen van eHerkenning duurt meestal 3 tot 5 dagen.
Hier vind je een overzicht van de verschillende aanbieders. eHerkenning is ingedeeld in betrouwbaarheidsniveau’s. Voor inloggen bij de NVWA heb je een betrouwbaarheidsniveau EH2+ nodig. Houd hier rekening mee als je een keuze maakt!
 
Let op! Het aanschaffen en het gebruik van een eHerkenningsmiddel is niet gratis. Deze kosten verschillen per eHerkenningsmiddel en per betrouwbaarheidsniveau. In het overzicht staan ook de kosten van iedere aanbieder.
 
Stap 2: Als je een eHerkenning hebt aangeschaft kun je je registreren bij de NVWA. Hier vind je het registratieformulier.
 
4. Afhankelijk van wat je gaat doen, moet je eventueel ook een erkenning aanvragen bij de NVWA.
Bedrijven hebben een erkenning nodig als ze werken met:
 
  • Rauwe levensmiddelen van dierlijke oorsprong (vlees, vis, zuivel, eieren)
  • Diervoeders
  • Dierlijke bijproducten
  • Levende dieren
  • Kiemgroenten
 
Let op!: Als je 1 à 2 keer per jaar op een evenement (bijv. Koningsdag) staat, hoef je je niet te registreren bij de NVWA. Als je vaker op een evenement of markt staat, word je niet meer gezien als particulier en zijn deze regels wel op jou van toepassing.
 
5. Je moet volgens het HACCP-principe werken.
HACCP (Hazard Analysis Critical Control Points) is een preventief systeem dat je zelf moet opzetten. Door de gezondheidsrisico's in bereidings- en behandelingsprocessen op te sporen en deze vervolgens beheersbaar te maken, wordt de veiligheid van je product verhoogd.
 
De 7 principes van een HACCP-systeem zijn:
 
Principe 1: Inventariseer alle potentiële gevaren en wijs de reële gevaren aan.
 
Voorbeeld: als je een taart bakt, ontstaan risico’s door:
 
- Gebruik van bedorven eieren
- Gebruik van vieze apparaten
- Verkeerde temperatuur van de producten
 
Principe 2: Ga na welke maatregelen er nodig zijn om het gevaar te beheersen en stel de kritische beheerspunten (CCP's) vast (dit zijn punten in het proces waar het risico kan worden voorkomen, geëlimineerd of tot een aanvaardbaar niveau kan worden teruggebracht).
 
Voorbeeld: als je een taart bakt: waar kun je risico’s voorkomen, elimineren of aanpassen tot een bepaald niveau? Door:
 
- De producten die je gebruikt voor de taart op de juiste plek te bewaren. (eieren buiten de koelkast, boter in de koelkast etc.)
- De juiste temperatuur te gebruiken tijdens de voedselbereiding. Bak de taart bijvoorbeeld op de juiste temperatuur, 180 graden.
- Je taart snel aan je klanten te serveren. Bewaar deze bijvoorbeeld niet een maand.
 
Principe 3: Geef per CCP de kritische grenzen aan.
 
Voorbeeld: Geef de grenzen aan tot wanneer de ingrediënten van de taart goed blijven.
 
- Geef aan op de boter op welke temperatuur deze bewaard moet blijven.
- Schrijf de minimale houdbaarheid op de voorkant.  
 
Principe 4: Stel vast hoe de CCP's bewaakt worden.
 
Voorbeeld: Hoe hou jij in de gaten of je ingrediënten/apparatuur nog in orde zijn/is.
 
- Methode: controleer de houdbaarheid van je producten en controleer of de koelkast op de juiste temperatuur is ingesteld.
- Frequentie: doe dit wekelijks, of dagelijks indien nodig.
 
Principe 5: Leg de correctieve acties vast per CCP (correctieve acties zijn nodig wanneer de monitoring aangeeft dat het CCP niet wordt beheerst. De correctieve acties moeten leiden tot herstel van de veiligheid).
 
Voorbeeld: Wat doe je om de problemen op te lossen?
 
- Gooi de taart weg als deze bedorven is.
- Neem een extra koelkast als er te weinig ruimte is om je ingrediënten te koelen.
 
Principe 6: Pas verificatie toe (verificatie is een periodieke controle om na te gaan of de HACCP aanpak effectief is, ofwel om na te gaan of de beheersing van een CCP effectief is. Verificatie laat dus zien of de werkwijze tot voldoende veiligheid leidt).
 
Voorbeeld: Hebben vorige stappen geleidt tot een lekkere taart en een goed productieproces?
 
Principe 7: Houd documentatie en registraties bij (documentatie wil zeggen dat de systeemopzet vastgelegd moet worden. Registratie is het verplicht vastleggen van bepaalde onderdelen van de systeemuitvoering).
 
Voorbeeld: Schrijf alles op wat je hebt gedaan om de taart te kunnen bakken en verkopen.
 
- Bevestig effectieve, correcte en logische uitvoeringen die je hebt gedaan.
 
Je kunt dit plan zelf opschrijven en uitvoeren, maar er is ook een standaard opgesteld plan met stappen die je alleen nog maar hoeft in te vullen. Dit heet de hygiënecode. voor elke branche is een specifieke code opgesteld. Je moet zelf de juiste code kiezen die bij jouw branche aansluit.
 
Roxane Young startte haar eigen cupcake-cateringbedrijf. Wil je weten hoe ze dat heeft gedaan? Dat lees je hier.

Lees ook…

Waar moet je op letten om professioneel over te komen bij klanten?

Werknemers krijgen van hun baas te horen welke kleding zij op hun werk moeten dragen, of zien aan hun collega’s wel wat de regels zijn binnen het bedrijf. Jij als zzp’er daarentegen moet het zelf maar uit zien te vinden. Terwijl het heel belangrijk is: hoe je overkomt op je klanten bepaalt in grote mate of zij jou de opdracht wel gunnen. Daarom vijf tips om zo professioneel mogelijk over te komen. En dan hebben we het niet alleen over kleding!

Hoe maak ik een ondernemingsplan?

Als je wilt starten als zzp’er kun je gewoon beginnen en zien waar het schip strandt. Maar als je goed voorbereid wilt zijn is het verstandig om een ondernemingsplan (businessplan) op te stellen. Als je financiering nodig hebt, kom je er niet onderuit om zo’n plan te maken. Maar ook als je het níet aan derden hoeft te laten zien, is het een goede leidraad voor jezelf. Het biedt je inzicht in de levensvatbaarheid van de plannen en hoe rendabel ze zijn. Geen idee hoe je moet beginnen met een ondernemingsplan? Hier vind je uitleg.
Word voor slechts €12,50 per maand lid van ZZP Servicedesk! Stel al jouw vragen aan onze adviseurs en profiteer van nog meer voordelen!
Wil je op de hoogte gehouden worden van alle trends op het gebied van het zelfstandig ondernemerschap? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdagochtend een update van het belangrijkste nieuws.
Voor jezelf beginnen gaat niet vanzelf. Er zijn verschillende dingen waar je rekening mee moet houden en die je moet regelen. In deze checklist vind je alle zaken waar je als startende ondernemer aan moet denken.

ZZP Servicedesk is het online platform van ZZP Servicedesk.nl B.V. © 2014-2018. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag onze algemene voorwaarden en website disclaimer