Als zzp’er kom je soms handen en voeten te kort. Wat resulteert in uitstel van dat ene vervelende klusje. Maar boekhouden hoeft helemaal niet moeilijk en tijdrovend te zijn. Je kunt jouw boekhouding namelijk voor een groot deel automatiseren en dat bespaart je veel tijd! Nieuwsgierig hoe?
Naast de resultatenrekening van je ondernemersactiviteiten, maakt ook de balans een belangrijk deel uit van je financiële administratie. De balans bestaat uit twee delen, de activa en passiva van de onderneming. Onder activa vallen de bezittingen van jouw onderneming. De passiva worden gevormd door schulden alsmede het kapitaal van de onderneming. Het leidt wel eens tot verwarring dat aan de passivakant zowel de schulden als het kapitaal van een onderneming staan. Dit is echter makkelijk te verklaren als je bedenkt dat de passiva worden gevormd door de optelsom van het eigen vermogen en het vreemd vermogen, respectievelijk het kapitaal en de schulden van een onderneming.
Resultaat, het ‘buzzwoord’ voor een succesvolle business. Een gezonde onderneming neerzetten met een financieel duurzaam resultaat is immers het doel van iedere ondernemer. Het resultaat volgt uit de resultatenrekening, ook wel winst- en verliesrekening genoemd, van je bedrijfsactiviteiten. Dit is de resultante van de gegenereerde omzet en de daaraan toe te rekenen kosten over een bepaalde periode, doorgaans een (boek)jaar van 1 januari tot en met 31 december. Als dit bedrag positief is, maak je winst. Als het negatief is, spreken we van een verlies.
Het is er weer tijd voor, het voorbereiden van je jaarrapport. Tijd om te zorgen dat je een mooi overzicht hebt van je jaarcijfers. Voor je aangifte inkomstenbelasting, de bank, of mogelijke samenwerkingspartners. Maar hoe zorg je er nu voor dat je de accountantskosten zo laag mogelijk houdt? En dat je niet nog een heleboel vragen krijgt die je uit moet zoeken?
Als je als startende ondernemer voor de keuze van boekhoudsoftware staat, zie je door de bomen het bos niet meer. Maar ook als je al een aantal jaren onderneemt kan het zo zijn dat je weer voor de keuze van een ander software-pakket komt te staan. Als je de volgende aspecten in je overweging meeneemt, helpt dat bij het maken van een goede keuze.
´Je bent niet voor niks ‘eigen baas’. Je moet als ondernemer je eigen zaken gewoon goed kunnen regelen. Zo’n check als deze, helpt je daarbij.´ Zelfstandig ondernemer Barbara Karel deed de OndernemersCheck van de Belastingdienst. ‘Heel handig, zeker voor starters. Je weet direct of je op aftrekposten kunt rekenen.´
4 op de 10 ondernemers heeft niet gecheckt op welke aftrekposten zij recht hebben. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Belastingdienst onder startende ondernemers die zelf hun belastingaangifte doen.
Geef je meer uit dan er binnen komt, dan zit je in je piepzak. Je rekent op de bank om je door het tekort heen te helpen. Wie in het bezit is van welgestelde familieleden, doet een beroep op hun begrip en wordt uit de brand geholpen. Eind goed, al goed.
Administratie? Dat is het achteraf registreren van iets wat toch al gebeurd is, werd mij een keer gezegd. En zo zullen er wel meer denken. Een noodzakelijk kwaad, iets wat moet gebeuren.
Je moet belasting betalen, dat is een gegeven. Maar wat gebeurt er als je onderneming in zwaar weer zit en je niet kunt betalen? Je wilt er liever niet over nadenken en hopelijk overkomt het je niet, maar het is wel handig om overal op voorbereid te zijn.
Heb je al de beste software voor jouw bedrijf? Als ondernemer wil je dat je bedrijf zo strak mogelijk draait. Appwiki snapt dat. Vraag daarom nu een gratis software scan aan en vind de software die bij jouw bedrijf past.
Je administratie bijhouden is niet de leukste klus, maar wel noodzakelijk. Je kunt het jezelf makkelijker maken door online te gaan boekhouden. In dit whitepaper lees je daar alles over.