Wat moet je voor jouw klanten doen rond de feestdagen?

Tips van etiquettedeskundige Lilian Woltering
Het einde van het jaar nadert. Dat betekent dat het tijd is om je af te vragen of je rond de feestdagen iets bijzonders moet doen voor jouw opdrachtgevers. Wat gepast is rond kerst en oud en nieuw weet etiquettedeskundige Lilian Woltering, die zelf zzp’er is. Zij vertelt wat je voor jouw klanten kunt doen deze feestdagen.
Welke eindejaarsattentie past bij jouw product of dienst, jouw omgang met je klanten en de hoeveelheid klanten die je hebt, verschilt van zzp’er tot zzp’er, aldus Lilian. “Etiquette is nooit zwart-wit. Ik benader het op een moderne manier, de regels zijn niet meer zo strak als vroeger. Je kunt niet in een boek opzoeken hoe iets hoort, dat is namelijk per situatie verschillend. Ik geloof dat het naleven van etiquetteregels maatwerk is.”
 

Wat past bij jou?

Daarom is het bij het bedenken van een kerst- en nieuwjaarsgroet belangrijk na te gaan wat bij jouw persoonlijke situatie past, vertelt Lilian. Er zijn echter wel richtlijnen die op iedere zzp’er van toepassing zijn. “Als zelfstandig ondernemer moet je de klanten die voor het grootste deel van jouw omzet zorgen, koesteren en waarderen. Zeker in deze periode, want de crisis is nog altijd voelbaar. Juist het einde van het jaar is een mooie periode om jouw waardering te laten blijken.”
 

Kerst- of nieuwjaarsgroet

“Het is altijd een mooi gebaar om jouw klanten een kerst- of nieuwjaarsgroet te sturen. Houd daarbij wel rekening met de culturele achtergrond van de opdrachtgever. Moslims vieren bijvoorbeeld geen kerst en Chinezen vieren op een ander moment Nieuwjaar. Als je een groet wilt sturen, dan zou ik kiezen voor een handgeschreven kaart. Wanneer je opdrachtgevers hebt met een paperless office, kies dan voor een e-mail. In beide gevallen is het belangrijk dat je er een persoonlijke boodschap op zet. Neem hier de tijd voor, het zal de ontvanger dan 100 procent zeker opvallen dat je dat gedaan hebt.”
 

Geschenken

De meeste zzp’ers hebben een overzichtelijk aantal klanten. Lilian raadt aan de klanten die verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de omzet een extra blijk van waardering te geven. Een kaart is dan niet altijd genoeg. “Kies een passend geschenk uit voor deze opdrachtgevers. Bedenk goed welke boodschap je ermee over wilt brengen als je het uitkiest. Het moet geen duur cadeau zijn, een mooi boek is qua waarde een prima geschenk. Een fles wijn is een voorspelbaar cadeau, maar als jouw opdrachtgever erg van wijn houdt, wordt een mooie fles juist gewaardeerd.”
 
De geschenken persoonlijk langsbrengen heeft een sterkte voorkeur boven ze verzenden met de post, stelt Lilian. “Zelf heb ik dit vorig jaar ook gedaan. Ik ben onaangekondigd langsgegaan bij mijn belangrijkste klanten om ze een presentje en een kerstkaart te overhandigen. Dat vonden ze hartstikke leuk. Ik raad iedere zzp’er dan ook aan het op deze manier aan te pakken. Trek er één dag voor uit en ga langs die belangrijke klanten. Het lijkt misschien veel moeite, maar wat is nou één dag in een heel jaar?”
 

Whatsappjes

Met oud en nieuw barsten na 0.00 uur de sms’jes, whatsappjes en telefoontjes los. Een mooi moment om vrienden en familie een nieuw jaar te wensen, maar niet om je klanten te benaderen. “Ik zou klanten in de Nieuwjaarsnacht zeker geen berichtje sturen. Dat is privétijd en daarom geen geschikt moment om contact te hebben met zakelijke relaties”, stelt Lilian.
 

Richtlijnen

“Wanneer je deze eindejaarsrichtlijnen aanhoudt, kun je de plank bijna niet misslaan. Een persoonlijke attentie zal door iedere klant gewaardeerd worden. Zeker als zzp’er is het belangrijk dit moment aan te grijpen om je waardering aan je klant te laten blijken. Het is eigenlijk jammer dat het andersom bijna nooit gebeurt. De meeste zzp’ers krijgen niets toegestuurd rond de feestdagen.”
 
Meer weten over Lilian? Bekijk hier haar profiel.

Lees ook…

Stuur jij jouw klanten kerstkaarten?

Het is alweer half december en dat betekent dat het tijd wordt om na te denken over de (zakelijke) kerstkaart voor dit jaar. Veel bedrijven kiezen tegenwoordig niet meer voor een ‘echte’ kerstkaart, maar voor een digitale. Dat is immers veel goedkoper. Maar de attentiewaarde van een echte kerstkaart is vele malen hoger dan die van een e-mail.

Niet-declarabele uren zijn ook werkuren

Zzp’er? Dat is toch uurtje factuurtje? Als zelfstandige maak je veel meer uren dan je denkt. Van je website bijhouden, vakbladen lezen tot je werkkamer opruimen. Het zijn allemaal werkuren. Maar moet je die dan ook echt bijhouden?

Van opdrachtgever naar ambassadeur

Er zijn een aantal zaken die ik met regelmaat roep. Zoals dat je een goede band met jouw klanten moet onderhouden. Zorg dat ze tevreden zijn en zorg voor een gezonde zakelijke relatie met wederzijds begrip voor elkaars leven. Geef zonder er direct iets voor terug te verwachten, deel jouw kennis zonder die altijd maar in rekening te brengen en sta altijd voor jouw klanten klaar, zolang hun wensen en eisen binnen het redelijke blijven. Op die manier krijg je een bedrijf waarbij je ook als zzp’er er even tussenuit kan.